Zamów do godziny 15:00, a turbinę otrzymasz już jutro! Wysyłka jest darmowa!

Przeglądaj

Moje Konto

Chcesz porozmawiać?

Zadzwoń do nas:

+48511 511 178
+48505 505 788

Social media

Dlaczego Turbosprężarka Puszcza Olej

Dlaczego Turbosprężarka Puszcza Olej? Przyczyny i Sposoby Naprawy Problemu

Widok oleju wyciekającego z turbosprężarki to dla kierowcy nie lada zmartwienie. Czy to normalne, czy oznaka poważniejszego problemu? Dlaczego turbosprężarka puszcza olej i co można z tym zrobić? W tym artykule przyjrzymy się głównym przyczynom wycieków oleju w turbosprężarkach, omówimy symptomy, na które warto zwrócić uwagę, i podpowiemy, jak zapobiegać takim sytuacjom w przyszłości.

1. Jak działa turbosprężarka i dlaczego potrzebuje oleju?

Turbosprężarka to zaawansowany technologicznie element silnika, który pozwala na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Składa się z dwóch głównych części – turbiny napędzanej gazami wydechowymi oraz sprężarki wtłaczającej więcej powietrza do komory spalania. Aby działać prawidłowo i wytrzymywać wysokie obciążenia oraz temperatury, turbosprężarka wymaga stałego smarowania olejem. Dzięki odpowiedniemu smarowaniu elementy wirujące turbosprężarki mogą pracować z dużą prędkością i bez nadmiernego tarcia.

Jednak jeśli turbosprężarka zaczyna „puszczać olej”, oznacza to, że system smarowania nie działa prawidłowo. Olej, który powinien pozostać wewnątrz układu, przedostaje się na zewnątrz, co może prowadzić do różnych problemów, od dymienia z wydechu po uszkodzenie samej turbosprężarki.

2. Dlaczego turbosprężarka puszcza olej? Najczęstsze przyczyny

A. Przeciążenie układu smarowania

Jedną z najczęstszych przyczyn wycieków oleju w turbosprężarkach jest przeciążenie układu smarowania. Wysokie ciśnienie oleju w systemie może powodować, że olej przedostaje się przez uszczelnienia turbosprężarki. Problem ten często występuje w samochodach z nadmiernie zużytym lub zanieczyszczonym olejem.

Rozwiązanie: Regularna wymiana oleju i stosowanie olejów wysokiej jakości, zgodnych z zaleceniami producenta. Warto również zwrócić uwagę na stan filtra oleju, ponieważ zatkany filtr może prowadzić do wzrostu ciśnienia w układzie smarowania.

B. Zużyte lub uszkodzone uszczelniacze

Uszczelniacze to elementy, które zapobiegają wyciekom oleju z turbosprężarki. Jednak z czasem mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu, szczególnie jeśli turbosprężarka jest często przeciążana lub silnik pracuje na bardzo wysokich obrotach. W efekcie olej zaczyna przedostawać się na zewnątrz, co może prowadzić do wycieków i zadymienia.

Rozwiązanie: W przypadku zużycia uszczelniaczy konieczna jest ich wymiana. Warto udać się do sprawdzonego warsztatu, który dokładnie sprawdzi stan turbosprężarki i wykona profesjonalną naprawę.

C. Niewłaściwy poziom oleju

Czasami przyczyną problemu jest banalnie prosty błąd – niewłaściwy poziom oleju w silniku. Zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom oleju może prowadzić do problemów z turbosprężarką. Zbyt niski poziom oleju sprawia, że elementy wirujące nie są odpowiednio smarowane, co prowadzi do ich nadmiernego zużycia i przegrzewania. Z kolei zbyt wysoki poziom oleju może powodować wzrost ciśnienia i wycieki.

Rozwiązanie: Regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku to prosty sposób na uniknięcie problemów. Upewnij się, że poziom oleju jest zawsze w optymalnym zakresie, zgodnym z zaleceniami producenta pojazdu.

D. Zatkany przewód odprowadzający olej

Przewód odprowadzający olej z turbosprężarki do miski olejowej jest kluczowym elementem systemu smarowania. Jeśli przewód ten zostanie zatkany, olej nie będzie mógł swobodnie odpływać, co prowadzi do jego gromadzenia się w turbosprężarce i wycieków przez uszczelki.

Rozwiązanie: W przypadku podejrzenia, że przewód jest zatkany, konieczna jest jego kontrola i ewentualne oczyszczenie lub wymiana. Często zapchane przewody można wyczyścić samodzielnie, jednak w niektórych przypadkach wymaga to wizyty w warsztacie.

E. Niewłaściwa praca systemu odmy

System odmy odpowiada za odprowadzanie nadmiaru gazów z miski olejowej do układu dolotowego. Jeśli system ten nie działa prawidłowo, ciśnienie w misce olejowej może wzrosnąć, co prowadzi do wycieku oleju przez turbosprężarkę. Problemy z systemem odmy mogą być spowodowane zatkaniem przewodów lub uszkodzeniem zaworów.

Rozwiązanie: W przypadku problemów z systemem odmy warto przeprowadzić dokładną diagnostykę i, jeśli to konieczne, oczyścić lub wymienić uszkodzone elementy. Działający poprawnie system odmy zapobiega gromadzeniu się nadmiernego ciśnienia w silniku.

3. Objawy wskazujące na to, że turbosprężarka puszcza olej

Jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że turbosprężarka puszcza olej? Oto kilka objawów, które warto monitorować:

  • Dymienie z wydechu – niebieski lub biały dym wydobywający się z wydechu to często objaw wyciekającego oleju. Niebieski dym może wskazywać na spalanie oleju w komorze spalania, co świadczy o problemach z turbosprężarką.
  • Wzrost zużycia oleju – jeśli zauważasz, że poziom oleju w silniku regularnie spada, mimo że nie ma wycieków na zewnątrz, może to oznaczać, że olej przedostaje się do układu dolotowego i jest spalany.
  • Brak mocy – wyciek oleju może wpływać na wydajność turbosprężarki, co skutkuje spadkiem mocy silnika i gorszym przyspieszeniem.
  • Ślady oleju w okolicy turbosprężarki – jeśli zauważysz ślady oleju w okolicy turbosprężarki lub w przewodach dolotowych, może to świadczyć o wycieku oleju.

4. Jak zapobiegać wyciekom oleju w turbosprężarce?

A. Regularna wymiana oleju i filtrów

Wymiana oleju i filtrów to podstawowy zabieg, który pozwala utrzymać turbosprężarkę w dobrym stanie. Stosowanie wysokiej jakości oleju o odpowiednich parametrach zapewnia prawidłowe smarowanie i chroni turbosprężarkę przed zużyciem.

B. Kontrola poziomu oleju i jego jakości

Regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku to prosty sposób na zapobieganie problemom z turbosprężarką. Ważne jest także, aby olej był odpowiedniej jakości i zgodny z zaleceniami producenta pojazdu.

C. Czyszczenie układu dolotowego i przewodów odprowadzających

Czystość układu dolotowego i przewodów odprowadzających olej ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy turbosprężarki. Zatkane przewody mogą prowadzić do wzrostu ciśnienia i wycieków oleju, dlatego warto je regularnie kontrolować i, jeśli to konieczne, czyścić.

D. Unikanie nadmiernego obciążania turbosprężarki

Turbosprężarka, choć wytrzymała, nie jest niezniszczalna. Nadmierne obciążanie silnika, częsta jazda na wysokich obrotach lub nagłe przyspieszenia mogą przyspieszyć zużycie turbosprężarki i prowadzić do wycieków. Warto pamiętać, że odpowiednia eksploatacja samochodu to podstawa długiej żywotności turbosprężarki.

5. Czy warto regenerować turbosprężarkę, gdy puszcza olej?

Regeneracja turbosprężarki to często tańsza alternatywa niż zakup nowej części, szczególnie jeśli turbosprężarka ma jedynie niewielkie uszkodzenia. Dobrze przeprowadzona regeneracja może przywrócić pełną sprawność turbosprężarki i zapobiec dalszym wyciekom oleju. Warto jednak wybrać sprawdzony warsztat, który specjalizuje się w regeneracji turbosprężarek i stosuje wysokiej jakości części zamienne.

6. Podsumowanie: turbosprężarka puszcza olej? Działaj szybko!

Wyciek oleju z turbosprężarki to problem, którego nie warto bagatelizować. Ignorowanie wycieku może prowadzić do poważnych uszkodzeń turbosprężarki i silnika, a co za tym idzie – do wysokich kosztów naprawy. Pamiętaj, że regularna konserwacja, wymiana oleju i filtrów, kontrola poziomu oleju oraz odpowiednia eksploatacja samochodu to klucz do długiej i bezproblemowej pracy turbosprężarki.

Jeśli zauważysz objawy wskazujące na wyciek oleju, nie zwlekaj i jak najszybciej zdiagnozuj problem. Działając szybko, możesz uniknąć poważniejszych awarii i cieszyć się pełną mocą swojego silnika przez długi czas.

  • 855,00  Dodaj do koszyka
  • Pierwotna cena wynosiła: 750,00 zł.Aktualna cena wynosi: 720,00 zł. Dodaj do koszyka
  • Pierwotna cena wynosiła: 850,00 zł.Aktualna cena wynosi: 790,00 zł. Dodaj do koszyka
  • 950,00  Dodaj do koszyka
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dostawa na następny dzień

Na terenie całej polski

14-dniowe zwroty

14 dni na zwrot, gdy turbina nie pasuje

2-letnia Gwarancja

Gwarancja na dwa lata bez limitu kilometrów

W 100% Bezpieczne płatności

Bezpieczne płatności online lub za pobraniem